KTQS # 636
BERZIARAH (4)
6.Tidak Bersandar Kepada Kubur. ‘Amr bin Hazm al-Anshari ra menceritakan:
رَآنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَّكِئًا عَلَى قَبْرٍ فَقَالَ: لاَ تُؤْذِ صَاحِبَ هَذَا الْقَبْرِ.
“Rasulullah saw melihat aku bersandar kepada sebuah kubur lalu baginda berkata: ‘Jangan menyakiti ahli kubur ini’ ”. (HR.Ahmad)
7. Tidak Duduk Di Atas Kubur. Dilarang duduk di atas kubur berdasarkan hadis Rasulullah saw:
لأَنْ يَجْلِسَ أَحَدُكُمْ عَلَى جَمْرَةٍ فَتُحْرِقَ ثِيَابَهُ فَتَخْلُصَ إِلَى جِلْدِهِ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَجْلِسَ عَلَى قَبْرٍ.
“Sungguh, jika seseorang kalian duduk di atas bara api lalu ia membakar pakaiannya sehingga. mengenai kulitnya lebih baik baginya dari dia duduk di atas kubur”. (HR. Muslim no. 971)
Larangan di atas ditujukan kepada orang yang duduk tepat di atas kubur. Dibolehkan duduk di tepi kubur sebagaimana hadis berikut daripada Anas bin Malik ra, dia berkata:
شَهِدْنَا بِنْتًا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. قَالَ: وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسٌ عَلَى الْقَبْرِ قَالَ: فَرَأَيْتُ عَيْنَيْهِ تَدْمَعَانِ.
Kami menyaksikan kematian puteri Rasulullah saw (yakni Umm Kaltsum ra). (Anas menyambung): “Rasulullah saw duduk di atas kubur (disisinya), maka aku melihat kedua-dua matanya menitiskan air mata”. (HR.al-Bukhari no: 1285)
Maksud duduk di atas kubur dalam hadis di atas ialah duduk di tepinya ketika proses pemakaman. (Fath al-Bari, jld. 3, ms. 506)
Dalam sebuah riwayat lain ‘Ali bin Abi Thalib ra menerangkan para sahabat dan Rasulullah saw duduk di perkuburan Baqi’ al-Gharqad, lalu baginda memberi tazkirah kepada mereka semua. (Kesimpulan dari hadis yang dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 1362. Kitab al-Janaiz, Bab nasihat ahli hadis di sisi kubur dan duduknya para sahabatnya di sekelilingnya).
Salam !