All for Joomla All for Webmasters

KTQS # 1587 ANAK PEREMPUAN

KTQS # 1587

ANAK PEREMPUAN

Berita Gembira untuk Ibu Bapa yang Memiliki Anak Perempuan.

Namun sebahagian orang ada yang lebih memdambakan kehadiran anak lelaki daripada anak perempuan.

Mereka bangga takala dikurniakan anak lelaki . Mereka sedih dan kecewa jika dikaruniakan anak perempuan.

Padahal kehadiran anak perempuan juga termasuk nikmat dari Allah. Bahkan islam secara khusus menjelaskan tentang keutamaan anak perempuan dan ganjaran bagi orang tua yang memelihara dan mendidik anak – anak perempuan mereka.

Pertama, mereka akan didekatkan dengan Nabi pada Hari Kiamat kelak. Sabdanya:

“Siapa yang menanggung nafkah dua orang anak perempuan sehingga baligh, maka pada hari kiamat, antara saya dan dia seperti ini”. (Nabi saw) menggabungkan jari-jarinya”. (Sahih Muslim, no. 2631)

Kedua, anak-anak perempuan tersebut akan menjadi sebab bagi kedua ibu bapa mereka terselamat daripada terkena api neraka. Sabda Nabi saw,

“Sesiapa yang memiliki tiga orang anak perempuan, lalu dia bersabar, memberinya makan, minum, dan pakaian dari hasil usahanya (yang halal), maka semuanya akan menjadi penghalang dari neraka pada hari kiamat”. (Musnad Ahmad, no. 17403 dan Sunan Ibnu Majah, no 3669)

Apa alasannya sehinggakan agama Islam menumpukan lebih perhatian pada pendidikan anak perempuan? Ada beberapa alasan di sini:

1. Saat jaman jahiliyah anak wanita itu adalah ujian karena orang-orang musyrik banyak yang tidak suka. Allah swt berfirman, “Dan apabila seseorang dari mereka diberi kabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah”. (QS. An Nahl: 58).

2. Nafkah yang diberikan pada perempuan lebih banyak.

3. Mendidik anak perempuan lebih susah.

4. Pendidikan yang baik pada anak perempuan akan membuat mereka mewariskan didikan tersebut pada anak-anaknya nanti, maka pahala jariyahnya mengalir terus.

Salam !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *